Wojewoda Hatka przeprowadziła w tej sprawie konsultacje z Marszałkiem Województwa Lubuskiego i wysłała odpowiedź do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Od czasu powołania Heleny Hatki na stanowisko Wojewody Lubuskiego, podczas wielu spotkań z mieszkańcami, przedstawicielami samorządów, instytucji i organizacji społecznych lubuskiego regionu, Wojewoda Hatka wiele razy rozmawia o potrzebie równomiernego rozwoju północnej i południowej części województwa.
Moje opinie przekazane w sprawie „ustawy metropolitarnej” wynikały właśnie z tych doświadczeń – podkreśla Wojewoda.
Powstanie metropolii to proces. Aby się powiódł wymaga współpracy wielu środowisk – administracji rządowej, samorządowej, ludzi kultury i gospodarki. Jest to zarazem wyzwanie wymagające już dziś podejmowania dalekowzrocznych decyzji.
W przypadku województwa lubuskiego metropolią może stać się Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra jako miasta na prawach powiatu powiązane strukturalnie i przestrzennie w formie tzw. „duopolis” – uważa Wojewoda Hatka.
Według obowiązującego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego „duopolis” stanowi Krajowy – Interregionalny Ośrodek Centralny rozwoju w ciągu budowanej drogi ekspresowej S-3, którego zaludnienie w tzw. „Obszarze dominującego rozwoju” w miastach i gminach wynosi 511806 osób.
Jego zadaniem jest zintegrowanie obu siedzib władz województwa, zapewnienie szybkich przemieszczeń mieszkańców, z użyciem transportu drogowego drogą S-3 i zmodernizowanej linii kolejowej o znaczeniu europejskim.
W skład „duopolis” wchodzą trzy ośrodki miejskie: Gorzów Wlkp. i Zielona Góra z Nową Solą. Realizacja tej strategii została już zapoczątkowana stworzeniem wewnętrznej struktury tzw. trójmiasta: Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól oraz rozpoczęciem budowy drogi ekspresowej S-3, łączącej nie tylko siedziby lubuskich władz wojewódzkich, lecz również najważniejsze ośrodki miejskie województwa lubuskiego.
Jednocześnie stanowić będzie istotny element przyszłego paneuropejskiego korytarza transportowego.
Kolejnym elementem strategii integracji jest już realizowany rządowy „Program dla Odry 2006”, przyjęty ustawą sejmową w 2000 roku.
W strategii rozwoju województwa należy przypomnieć zapisy Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015, które określają kierunki wsparcia przez politykę regionalną Państwa takich elementów rozwojowych województwa lubuskiego jak: wykorzystanie potencjału współpracy przygranicznej i turystyki w powiązaniu z utrzymaniem wysokiej jakości zasobów przyrodniczych, wzmacnianie potencjału naukowo-badawczego i akademickiego regionu w wymiarze transgranicznym oraz poprawę warunków żeglugowych na Dolnej Odrze.
Helena Hatka, jako Wojewoda Lubuski widzi istotne korzyści, jakie mogą wyniknąć z realizacji tego zamierzenia.
Do najważniejszych należą:
– wspólna polityka drogowa i kolejowa: lepsze skomunikowanie terenów północnej i południowej części województwa,
– wspólne programy innowacyjne, choćby z zakresu pozyskiwania energii np. budowa elektrowni wiatrowych – w przyszłości może przełożyć się na zmniejszenie kosztów energii,
– wspólne strategie planowania i działania prowadzące do skuteczniejszego konkurowania z innymi regionami kraju,
– koordynacja rozwoju kulturalnego i sportu; wspólne imprezy o zasięgu ponadregionalnym – to również promocja regionu,
Wojewoda Hatka zaznacza, że Lubuskie ma szanse na tym wiele zyskać. Warte podkreślenia jest również to, iż prowadzone w coraz szerszym zakresie wspólne działania będą istotnym elementem wzmacniana lubuskiej tożsamości regionalnej.