
Zgodnie z decyzja rządu, spis ludności i mieszkań w roku 2011 będzie realizowany metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zbieranych w badaniu pełnym i reprezentacyjnym.
GUS zaproponował następującą sekwencję zbierania danych: pobranie danych z systemów informacyjnych; samospis internetowy, który ma polegać na zaakceptowaniu lub korekcie danych pozyskanych z systemów informacyjnych; wywiad telefoniczny, wspomagany programem komputerowym, prowadzony przez ankietera statystycznego; wywiad rejestrowany na przenośnym urządzeniu elektronicznym prowadzony przez rachmistrza spisowego.
Osoby objęte spisem, w trakcie logowania do systemu informatycznego, otrzymają informację, który rodzaj formularza elektronicznego powinny wypełnić. Przyjmuje się, że wszystkie osoby będą mogły wypełnić formularz przez Internet, a jeśli nie skorzystają z niego, będą spisane przez rachmistrza spisowego. Spis będzie imienny.
W spisie powszechnym w 2011 r. będą zbierane dane dotyczące: stanu i charakterystyki demograficznej ludności, edukacji, aktywności ekonomicznej osób, dojazdu do pracy, źródła utrzymania, niepełnosprawności, obywatelstwa, migracji wewnętrznych i zewnętrznych, narodowości i języka oraz mniejszości narodowych i etnicznych, gospodarstw domowych i rodzin, stanu i charakterystyki zasobów mieszkaniowych (mieszkania i budynki).
Minimalizacji kosztów oraz zmniejszeniu obciążeń osób objętych spisem służyć będzie przeprowadzenie badania reprezentacyjnego poprzez samospis internetowy oraz z udziałem rachmistrzów.
W spisie powszechnym w 2011 r. przyjęto zasadę jak najszerszego wykorzystania systemów informacyjnych administracji publicznej. W praktyce oznacza to, że dane będą pobierane z dostępnych źródeł administracyjnych i wykorzystywane do przygotowania i aktualizacji operatu adresowo-mieszkaniowego jako podstawy do losowania prób w badaniu reprezentacyjnym oraz jako bezpośrednie źródło danych spisowych.
Pracami w zakresie przygotowania, przeprowadzenia, opracowania oraz udostępnienia wyników spisu będą kierować: prezes GUS, wojewodowie (jako wojewódzcy komisarze spisowi) oraz wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast (jako gminni komisarze spisowi).
Tak jak przy spisie rolnym, w województwach i gminach będą tworzone wojewódzkie i gminne biura spisowe z zakresem zadań określonych w ustawie o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
Obowiązki samorządu gminnego związane ze spisem obejmą m.in. aktualizację i uporządkowania nazewnictwa ulic oraz numeracji nieruchomości, aktualizację przekazanego przez urzędy statystyczne w formie elektronicznej wykazu budynków i mieszkań, zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych, delegowanie pracowników urzędu gminy do prac spisowych i na szkolenia i nabór kandydatów na rachmistrzów spisowych.
(dp)