![](/images/logos/lubuskie/lubuskiewz.jpg)
Lubuskie nie jest wyłącznie krańcem Polski i przedsionkiem zachodniej Europy, do której przez wiele lat Polacy jeździli na saksy. Lubuskie nie jest peryferyjnym, mało znaczącym regionem. Leży na przecięciu ważnych szlaków komunikacyjnych wschód-zachód oraz północ-południe. Jego atrakcyjne położenie geograficzne wyróżnia go na tle innych województw Polski.
Wydaje się, że szczególnie duże znaczenie ma tutaj bliskość Berlina (100 km) – wielkiej metropolii, centrum zachodnioeuropejskiego życia kulturalnego i gospodarczego, dostępność międzynarodowego lotniska. Sami Lubuszanie podkreślają, że są na zachodzie, a nie tylko „blisko zachodu" i są obywatelami Europy.
Właściwie od pokoleń standardem podróżowania jest opcja „do Berlina" lub „przez Berlin". Zdaniem wielu Lubuszan w ten sposób jest taniej i znacznie szybciej. Gdyż podróż na lotnisko do Warszawy oddalonej o 450 km, to jak wyprawa za ocean. Nie opłaca się jechać do stolicy, żeby tam wsiąść w samolot, a za bilet zapłacić jeszcze drożej niż w Berlinie. Co więcej mieszkańcy zaznaczają, że przecież Berlin jest stolicą kulturalną Europy, a że Lubuszanie mają blisko do Berlina, to tę największą światową kulturę mają w zasadzie w zasięgu ręki.
Innym atutem województwa jest prężna Kostrzyńsko Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Lubuskie jest krajowym liderem wykorzystania środków unijnych. Aż 40 projektów lubuskich przedsiębiorstw otrzymało dofinansowania, dzięki którym firmy te będą mogły wzmacniać swój potencjał innowacyjny.
Wydawałoby się zatem, że Lubuskie jest miejscem, gdzie silnie rozwija się polsko-niemiecka współpraca gospodarcza. Przecież mieszkańcy regionu są przedsiębiorczy, otwarci na innych, przyjaźnie nastawieni wobec obcokrajowców.
Doświadczenie pokazuje jednak, że położenie geograficzne regionu lubuskiego nie jest atutem docenionym i do końca wykorzystywanym. Współpraca polsko-niemiecka rozwija się w Gubinie, Słubicach, czy Kostrzynie – miejscowościach z przejściami granicznymi, bo tam kwitnie drobny przemysł – handel i usługi na mała skalę.
Niemcy chętnie korzystają z przygranicznych bazarów, stacji benzynowych czy zakładów fryzjerskich. Niestety do większych miast regionu – takich jak Zielona Góra czy Gorzów, Niemcy już tak chętnie nie zaglądają w celach inwestycyjnych. Przyjeżdżają raczej do Poznania, Szczecina czy do Wrocławia. Jest to spowodowane między innymi dobrą jakością dróg – na przykład autostrada prowadząca ze Zgorzelca do Wrocławia.
Potencjał inwestycyjny Lubuskiego został już odkryty przez część przedsiębiorców, ale Region potrzebuje nowych inwestycji i konieczne jest podkreślanie, że jest to „miejsce z potencjałem inwestycyjnym";
Aby potencjał regionu, jakim jest doskonałe położenie geograficzne, mógł być właściwie wykorzystany konieczna jest spójna strategia komunikacyjna i stworzenie marki „Lubuskie", nad którą pracuje Urząd Marszałkowski wspierany przez Studio Brandingowe Bakalie. Opracowanie i dostarczenie określonych informacji o regionie może w znacznym stopniu przyczynić się do przyciągnięcia kapitału finansowego i intelektualnego, a tym samym wesprzeć procesy innowacyjne i restrukturyzacyjne.
Dzięki marce „Lubuskie" i tym samym spójnej komunikacji, przedsiębiorcy – potencjalni inwestorzy dowiedzą się, że region ten jest miejscem, w którym warto inwestować. Klarowna wizja województwa – komunikowana przez Urząd Marszałkowski, popierana przez mieszkańców i docierająca do inwestorów i turystów pozwoli także na większą skuteczność w pozyskiwaniu nowych funduszy strukturalnych, umożliwi wysoką jakość i zapewni bogate życie kulturalne.
Lubuskie jest nieodkrytym jeszcze miejscem z potencjałem inwestycyjnym, wartym zainteresowania, wartym zaangażowania środków finansowych ze względu na swoje położenie i połączenie przedsiębiorczości z dziewiczą przyrodą i bogactwem kulturalnym regionu.
Lubuskie to nie tylko teren „tranzytowy" między dwoma częściami Europy, przez który się tylko przejeżdża i nie zatrzymuje na dłużej. Lubuskie jest pięknym, nowoczesnym domem dla mieszkańców, dynamicznym regionem z przyszłością dla inwestorów i nieodkrytą, niezatłoczoną przystanią dla turystów.
Dla mieszkańców
Lubuskie to jakość życia.
Lubuskie to dom, miejsce, do którego chętnie wracają, w którym pracują i gdzie korzystają z życia. Bliskość natury i bogata oferta kulturalna powodują, że tu chce się żyć.
Dla inwestorów
Lubuskie to pewna przyszłość.
Lubuskie to województwo, w którym warto inwestować. Położenie przy granicy, na przecięciu szlaków komunikacyjnych, oraz specjalna strefa ekonomiczna zapewniają świetne warunki do rozwoju biznesu.
Dla turystów
Lubuskie to nasze miejsce na weekendowy wypad.
Lubuskie to kraina pełna nieodkrytych skarbów przyrody. Bogactwo jezior i lasów, dziedzictwo historyczne i bogata oferta kulturalna sprawiają, że chce się tu być.
Nieważne zatem, czy jest się turystą, przedsiębiorcą czy mieszkańcem regionu – warto w Lubuskie zainwestować, bo można tylko zyskać.