Pełnomocnik Rządu ds. Przygotowania do Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej ogłosił w środę, 21 października 2009 r. konkurs na zaprojektowanie logo Prezydencji Polski w 2011 roku.
Logo to coś więcej niż znak graficzny. To symbol komunikatu, jaki Polska chce przekazać o sobie i sposobach sprawowania Prezydencji w UE w drugiej połowie 2011 roku.
- Chcemy aby komunikat o nas był spójny ze wszystkimi formami, miejscami i wydarzeniami, związanymi z polską Prezydencją, w kraju i poza granicami. Dlatego przy organizacji konkursu korzystamy ze wsparcia Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który opracowuje odpowiednie wytyczne w tej kwestii. Jednym z ważnych elementów owego przekazu będzie rozpoznawalny wszędzie znak graficzny polskiej prezydencji – logo. Mamy nadzieję, że zyska ono akceptację w oczach naszych obywateli, a w Europie i w świecie będzie kojarzyć się z polskimi priorytetami, w czasie naszego przewodniczenia Unii Europejskiej – mówi Mikołaj Dowgielewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Przygotowania Organów Administracji Rządowej i Sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.
Konkurs ma charakter zamknięty i zgodnie z założeniami kompleksowej i spójnej komunikacji polskiej Prezydencji, wykracza poza czysto graficzny charakter. Do udziału w konkursie zaproszono zarówno uznanych grafików, jak i młode pokolenie projektantów komunikacji wizualnej. W skład jury wchodzą eksperci z różnych specjalności: graficy, specjaliści od komunikacji wizualnej, budowania i wprowadzania marek na rynek, rozwoju nowego produktu, praktycy w dziedzinie strategii komunikacji oraz użytkownicy logo – przedstawiciele administracji państwowej.
Formuła konkursu pozwala na wybór nie tylko najlepiej zaprojektowanego graficznie logo, ale przede wszystkim na wyłonienie nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, które pozwolą na zastosowanie projektu z uwzględnieniem jego różnorodnych funkcji, wymogów użyteczności. Te z kolei narzucają miejsca i charakter wydarzeń w związku z Prezydencją. Prace projektowe poprzedzą warsztaty z uczestnikami, daleko wykraczające poza briefy konkursów graficznych. Mamy nadzieję, że podjęte przez nas działania w ramach konkursu na logo, pozwolą zrealizować ideę nowoczesnego, wyrazistego i jednocześnie przyjaznego przekazu dotyczącego Polskiego Przewodnictwa w Unii Europejskiej – mówi Beata Bochińska, Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
Konkurs potrwa do końca roku. Zgodnie z wieloletnią praktyką UE wybrane logo pozostanie na razie tajemnicą. Jego prezentacja nastąpi na kilka tygodni przed objęciem przez Polskę Prezydencji w 2011 roku.
prezydencjaue.gov.pl