W związku z niekorzystnymi wynikami raportu dotyczącego jakości powszechnych usług pocztowych w Polsce, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Poczcie Polskiej. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło niedotrzymywanie terminów dostarczania przesyłek i listów.
Podpisując umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych konsumenci otrzymują dokument potwierdzający ich prawa i jednocześnie informujący o obowiązkach obu stron. Wysyłając list, paczkę, pocztówkę – mimo braku formalnego dokumentu – również dochodzi do zawarcia kontraktu, na mocy którego operator pocztowy zobowiązuje się do dostarczenia przesyłki na określonych warunkach.
Niestety jak pokazuje praktyka zarówno w pierwszym przypadku, jak i w drugim często dochodzi do ograniczania praw klientów i jednocześnie zmniejszania obowiązków świadczących usługi.
Na podstawie posiadanych informacji Urząd uznał, że w ubiegłym roku Poczta Polska nie dotrzymywała określonych prawem minimalnych wskaźników terminowości w przypadku listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu, listów zwykłych, paczek priorytetowych i paczek zwykłych.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że konsumenci mogli być narażeni na niedogodności w związku z niedostarczeniem przesyłek w określonym czasie. Zatem, Poczta Polska musi zmienić kwestionowaną praktykę. Na przedsiębiorcę została również nałożona kara pieniężna w wysokości blisko 7 mln zł.