UOKiK uznał, że kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.
Urząd zareagował na skargi konsumentów dotyczące wymienionych ofert, a następnie wszczął postępowanie, które potwierdziło stosowanie nieuczciwych praktyk przez operatorów.
Warunki promocji Power LTE, rzekomo nielimitowanego internety ograniczały zarówno wielkość transferu, jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług ze smartfonem, tabletem, czy telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.
– Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – wyjaśnia Marek Niechciał, Prezes UOKiK.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez nieuczciwą reklamę mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej. Telefoniczne porady udzielane są pod numerem 801 440 220, natomiast pisemne pod adresem poczty elektronicznej [email protected].