W rekordowo krótkim czasie spółka koncesyjna oraz firma realizacyjna wykonały ogromną pracę i wyprzedziły realizację budowy na wielu polach względem przyjętego ze stroną rządową harmonogramu.
{loadposition adsense2}
Autostrada A2 do Świecka zostanie udostępniona do ruchu na całej długości już w końcu listopada br., a ostateczne zakończenie prac budowlanych wraz z uruchomieniem poboru opłat nastąpi najpóźniej do 20 maja przyszłego roku. Oznacza to bezpłatne korzystanie z autostrady przez okres około 6 miesięcy.
– Będzie to najdłuższa w Polsce i najnowocześniejsza trasa autostradowa spełniająca marzenia Polaków o swobodnym dostępie do sieci autostrad europejskich. Jest to jednocześnie największy w Europie drogowy plac budowy, na którym w szczycie sezonu budowlanego pracuje nawet ponad 2 tys. osób – mówi Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej S.A. II. – Termin oddania autostrady do użytku wynikający z umowy z rządem to maj 2012, ale my stajemy na głowie, żeby kierowcy mogli podróżować do Świecka już pod koniec tego roku – dodaje.
Szybka i sprawna realizacja budowy, która rozpoczęła się w lipcu 2009 r., możliwa jest m.in. dzięki modelowej współpracy z Urzędami Wojewódzkimi oraz dzięki potencjałowi dużego koncernu budowlanego – firmy Strabag Sp. z o.o., głównego wykonawcy robót, który zapewnił uruchomienie prac budowlanych na całym 106. km odcinku autostrady.
Budowa tego newralgicznego fragmentu autostrady stawiana jest jako wzór nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami.
W opinii głównego kredytodawcy realizacji autostrady do Świecka, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, budowa wykonywana jest wzorcowo i z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska.
W chwili obecnej, przy budowie autostrady pracuje ponad dwa tys. osób. Na budowie pracują 2 zestawy do układania nawierzchni betonowej, które przy sprzyjających warunkach pogodowych są w stanie układać ponad 20 km na miesiąc.
Na całej trasie przewidziano budowę 84 mostów. Obecnie stan zaawansowania budowy 71 mostów wynosi ponad 90% – pozostały do wykonania jedynie prace wykończeniowe.
Całkowity koszt budowy autostrady „pod klucz” to 1 mld 298 mln euro.
Informacja: Autostrada Wielkopolska S.A. II, red. Portal Wielkopolski