Natomiast każdy rowerzysta poruszający się po drogach powinien mieć świadomość, że jego widoczność dla innych pojazdów jest kwestią kluczową dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
- Rusz głową! Załóż kask, aby jeździć bezpiecznie na rowerze, rolkach i deskorolce!
Dzieci i młodzież, jeżdżąc na rolkach, deskorolce czy na rowerze, bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że nawet przy niewielkiej prędkości bardzo łatwo może dojść do groźnego wypadku. Narażone na wszelkiego rodzaju urazy części ciała takie jak: kolana, piszczele, łokcie, nadgarstki i – przede wszystkim – głowa powinny być chronione zawsze!
Kask ochroni twoją głowę podczas upadku – uderzenie o twarde podłoże lub krawędź może być groźne dla twojego życia! Kask powinien stabilnie przylegać do głowy i leżeć na niej płasko, nie może być ani za duży, ani za mały. Kupując kask, zwróć uwagę na to czy posiada on atest producenta – jest to gwarancja, że twoją głowę będzie chronił produkt wysokiej jakości.
Tymczasem badania przeprowadzone przez SMG/KRC pokazały, że problem bezpieczeństwa jest bagatelizowany zarówno przez dzieci, jak i dorosłych.
Ponad dwie trzecie dzieci jeżdżących na rowerze czy rolkach nie chce nosić kasków ochronnych, a najczęstsze tego przyczyny to wstyd przed rówieśnikami oraz błędy rodziców i opiekunów. Aż 52% z nich uważa, że ich pociechy są roztropne, jeżdżą ostrożnie i nic im nie grozi.
67% dzieci w wieku 4-15 lat jeździ na rowerze bez kasku. Częściej kask noszą dzieci młodsze – w wieku 4-9 lat (40%). Młodzież w wieku 10-15 lat kask zakłada niechętnie, stosuje go zaledwie 27%.
Badania pokazują także, że im dłuższy staż ma dziecko w jeździe na rowerze, tym rzadziej nosi kask – w grupie dzieci jeżdżących na rowerze 6 lub więcej lat, kask nosi tylko 28%.
- Bądź widoczny, noś odblaski!
Polskie Prawo o Ruchu Drogowym nakazuje, aby dzieci do 15 roku życia poruszające się po zmroku po jezdni poza obszarem zabudowanym były wyposażone w widoczne elementy odblaskowe (art. 43).
Piesi bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że po zmroku stają się słabo widoczni dla kierowców. Kierowca jest w stanie zauważyć nieoznakowanego pieszego po zmroku dopiero z odległości około 20 – 30 metrów. Jeśli pojazd będzie jechał szybciej niż 50 – 60 km/h, kierowca nie zdąży zahamować.
Dobre światełko odblaskowe zapewnia widoczność pieszego po zmroku już z odległości co najmniej 150 metrów. Najlepszym sposobem na bardzo dobrą widoczność na drodze po zmierzchu jest odblaskowa kamizelka, która sprawia, że rowerzysta lub pieszy są widoczni nawet z odległości 300 metrów.
Im niżej jest umieszczone światełko odblaskowe, tym szybciej padną na nie promienie reflektorów samochodowych. Udowodniono, że kierowca reaguje z większą ostrożnością na „ruszający się” odblask, czyli taki umieszczony na przykład na łydce (jeśli jedziesz rowerem, będziesz wtedy bardzo dobrze widoczny w świetle reflektorów, które znajdują się mniej więcej właśnie na poziomie twoich nóg).
Dodatkowo obowiązkowym wyposażeniem każdego roweru jest światło białe lub barwy żółtej selektywnej z przodu oraz czerwone z tyłu (może być migające), światło odblaskowe inne niż trójkątne z tyłu pojazdu, co najmniej jeden sprawnie działający hamulec i sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym tonie.
- Bezpieczny rowerzysta
Każdy rowerzysta poruszający się po drogach powinien mieć świadomość, że jego widoczność dla innych pojazdów jest kwestią kluczową dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego i rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 rower musi mieć światło białe (lub żółte) z przodu, a z tyłu – światło odblaskowe oraz światło pozycyjne, oba barwy czerwonej. Tylne światło pozycyjne może być migające, światło z przodu nie.
Światła pozycyjne roweru i tylne światło odblaskowe oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu muszą być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 metrów. Należy także pamiętać, że zgodnie z tym rozporządzeniem oświetlenie roweru musi znajdować się co najmniej 35 centymetrów powyżej poziomu jezdni, nie więcej jednak niż 90 centymetrów. W związku z powyższym czołówki czy lampki mocowane do kasku, plecaka lub ramienia są nieprzepisowe.
Oprócz oświetlenia roweru, niezwykle ważne są również elementy odblaskowe. Najlepsze i najskuteczniejsze są kamizelki odblaskowe, dzięki nim kierowca po zmroku może zobaczyć rowerzystę z odległości nawet kilkuset metrów. Światła mijania oświetlają drogę najwyżej na 40-50 metrów.
Pieszego lub rowerzystę ubranego na czarno i beż żadnych odblasków kierowca ma szansę zauważyć co najwyżej na 20-30 metrów przed maską samochodu. Jeśli auto jedzie z prędkością 100 km/h, pokona ten dystans w sekundę, a tym czasie nie zdąży nawet rozpocząć hamowania. Użycie odblasków, dzięki powstaniu efektu refleksów, zwiększa widoczność rowerzysty już z odległości kilkuset metrów, a światła długie nawet z odległości kilometra.
- Zapnij pasy!
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 roku i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W roku 1991 rozszerzono go także o obowiązek zapinania pasów przez pasażerów na tylnych siedzeniach na wszystkich drogach, także tych w obszarze zabudowanym.
Jak pokazują badania stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu w samochodzie zmniejsza ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych podczas wypadku aż o 45%, a obrażeń ciężkich o 50%. Jednakże niewiedza, nieświadomość lub ignorancja kierowców i pasażerów bardzo często zwyciężają nad zdrowym rozsądkiem.
W związku z tym Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o Ruchu Drogowym nakłada obowiązek zapinania pasów. W przypadku, kiedy kierowca lub pasażer nie mają zapiętych pasów, a pojazd zostanie zatrzymany przez Policję, ma ona prawo nałożyć karę w wysokości 100 złotych i 2 punktów karnych za jazdę bez pasów bezpieczeństwa oraz karę 100 złotych i 1 punkt karny dla kierowcy za poruszanie się pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa.
Czy wiedziałeś, że w czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu bez zapiętych pasów może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu…? A przecież tak często nie zapinamy pasów siedząc z tyłu, bo wydaje nam się, że tam nam nic nie grozi.
Ponadto wielu kierowców i pasażerów jest przekonanych, że sama poduszka powietrzna zapewni im bezpieczeństwo, tymczasem jest ona skuteczna tylko wtedy, gdy zapięte są pasy bezpieczeństwa. Popularny jest też mit, że jeżdżąc po mieście, nie trzeba stosować pasów bezpieczeństwa, bo przecież jedziemy powoli.
Tymczasem już przy przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu z tą samą prędkością w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu.
- Foteliki samochodowe… ponieważ dziecko jest najważniejsze!
Podstawowym zadaniem fotelika samochodowego dla dziecka jest optymalna ochrona dziecka w samochodzie. Fotelik samochodowy powinien spełniać surowe normy przemysłu samochodowego.
Badania Technicznego Instytutu Ruchu Drogowego Niemieckich Ubezpieczycieli (GDV) wykazują, że 2 na 3 dzieci jest źle zabezpieczanych podczas podróży pojazdem.
Przyczyną tego w 96,1% (!) jest nieprawidłowe ustawienie zabezpieczeń. W momencie wypadku może się to wiązać z fatalnymi skutkami. Aby temu zapobiec, należy zwrócić szczególną uwagę na jakość fotelika oraz jego prawidłowy montaż w pojeździe.
Również tapicerka fotelika samochodowego powinna być wykonana z materiałów najwyższej jakości – odpornych na zabrudzenia, o trwałych kolorach i – przede wszystkim – zapewniających komfort siedzenia dla najmłodszych.
Od 1997 roku funkcjonuje w Polsce prawo, które dla odpowiedzialnych rodziców jest rzeczą oczywistą i niezbędną. Wskazuje ono na powszechny obowiązek zabezpieczania dzieci w pojazdach mechanicznych.
Ustawa z dn. 6 września 2001 Prawa o Ruchu Drogowym w artykule 393 mówi: „W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym”.
Ponadto w pojazdach powinny być wykorzystywane siedzenia podwyższające z oparciem, czyli foteliki konstruowane zgodnie z normą ECE 44/03 lub 44/04, sprawdzone i dopuszczone do sprzedaży ze znakiem jakości. Norma ECE wyróżnia pięć grup wagowych dla dzieci:
grupa 0 (do 10 kg, do ok. 9 miesiąca),
grupa 0+ (do 13kg, do ok. 15 miesiąca),
grupa I (9-18 kg; od ok. 9 miesięcy do 4,5 roku),
grupa II (15-25 kg; od ok. 3 do 7 lat),
i grupa III (22-36 kg; od ok. 6 do 12 lat).
Kupując fotelik samochodowy, należy zatem właściwie dopasować go przede wszystkim do wagi i wzrostu dziecka, a nie do jego wieku. Fotelik musi również zostać optymalnie dobrany do samochodu, gdyż tylko to gwarantuje bezpieczeństwo dziecka – radzimy przeprowadzenie razem ze sprzedawcą próby zamontowania fotelika w samochodzie.
Należy także pamiętać, aby nie umieszczać dziecięcego fotelika na siedzeniu wyposażonym w poduszkę powietrzną – najpewniejszym miejscem dla Twojego dziecka w foteliku jest tylne siedzenie!