W siedzibie Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie, Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz przedstawiciele zarządu spółki koncesyjnej Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) podpisali umowę na budowę i eksploatację autostrady.
Zamknięcie Finansowe czyli ostateczna akceptacja instytucji finansowych kredytujących przedsięwzięcie planowane jest na początek 2009r., stanowi ono podstawę finansową projektu i umożliwi faktyczne rozpoczęcie budowy.
W przyjętym przez obie strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy w marcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji w pod koniec 2011 r. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma Strabag Austria.
Odcinek A2 do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Umowa podpisana z rządem określa również koszty budowy zachodniego odcinka autostrady A2 na 1mld 298 mln euro tj. 12,2 mln euro za jeden kilometr autostrady.
Koszt budowy autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko jest kosztem kompleksowym, zawiera w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze jakie spółka musi wykonać przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, Systemy Alarmowe, Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli koszt około 1,5 mln euro/kilometr.
Projekty realizowane przez inne podmioty nie uwzględniają tej niezbędnej infrastruktury.
Zakres projektu obejmuje:
•105,9 km nowej autostrady o nawierzchni betonowej, w tym 18,8 km przebudowy istniejącej drogi krajowej Nr 2
•76 mostów i wiaduktów – docelowo 86
•2 Obwody Utrzymania Autostrady (Ilanka, Biały Mur)
•6 pełnych węzłów autostradowych – docelowo 8 (Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko)
•6 Miejsc Obsługi Podróżnych – docelowo 10 (Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe
•zamknięty system poboru opłat tj. 5 Miejsc Poboru Opłat (1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady -Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych – Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym)
•pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt, urządzenia bezpieczeństwa – kolumna alarmowa co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach)
Dzięki budowie odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami Polska włączy się w 2011 r. w europejską sieć autostrad.